.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نكات اصلي توافقنامه امنيتي عراق و آمريكا

توافقنامه امنيتي بين بغداد و واشنگتن كه سرانجام پس از بحث و جدل‌هاي فراوان امروز با راي اكثريت نمايندگان پارلمان به تصويب رسيد، حاوي نكاتي مهم و كليدي است كه بر اساس يكي از بندهاي اين توافقنامه نيروهاي آمريكايي بايد تا 31 دسامبر سال 2001 از همه خاك عراق خارج شوند.
به گزارش فارس، بر اساس متن پيش‌نويس توافقنامه امنيتي كه امروز از مجموع 275 با راي 144نمايندگان مجلس به تصويب رسيد، همه نيروهاي ايالات متحده امريكا بايد تا 31 دسامبر سال 2011 از همه خاك عراق خارج شوند و اينكه همه نيروهاي نظامي آمريكا تا 30 ژوئن 2009 از همه شهرها و روستاهاي عراقي خارج شده باشند.

نيروهايي كه از شهرها و روستاها خارج مي شوند بايد در مكان هايي كه مورد توافق قرار گرفته و در بيرون شهرها و روستاها واقع شده‌اند، متمركز گردند. اين پايگاه توسط كميته مشترك هماهنگي عمليات تعيين خواهند شد.

بر اساس متن اين توافقنامه، اولويت محاكمه نيروهاي نظامي ايالات متحده آمريكا و شهرونداني كه جنايات جبران ناپذيري را مرتكب شوند، با دستگاه قضايي عراق است و اين در حالي است كه بر اساس بند هشتم آن، جنايت بايد در خارج از ماموريت و در خارج از مكان‌هاي مورد توافق صورت گرفته باشد.

بر اساس توافقنامه امنيتي بغداد-واشنگتن، ايالات متحده آمريكا حق استفاده از اراضي، حريم آبي و هوايي اين كشور براي حمله به كشورهاي همسايه را ندارد و مسؤوليت نظارت و كنترل حريم هوايي عراق، به محض اجراي اين توافقنامه، به مقامات عراقي واگذار مي‌شود.
بر اساس اين توافقنامه، مقامات عراقي اجازه بازرسي و يا مصادره محموله‌هاي آمريكايي را ندارند.

در ماده نوزده بند پنج اين توافقنامه نيز آمده است: محموله‌هاي پستي كه توسط مركز خدمات پستي نظامي آمريكا ارسال مي‌شود مورد تأييد دولت آمريكاست و مقامات عراقي مجوز بازرسي و يا مصادره اين نامه‌ها را ندارند به استثناي نامه‌هاي غير رسمي كه ممكن است مورد كنترل قرار گيرد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 12 آذر 1387
دولت و مجلس عراق نماینده مردم عراق هستند و با اکثریت آراء رای به اتحاد با آمریکا و اروپا و سازمان ملل و کشورهای عربی دادند ........... دولت افغانستان ! دولت لبنان ! دولت سوریه و ...

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.106 seconds.